środa, 25 listopada 2015

Westerplatte- „zachodnia wyspa”




Westerplatte położone jest w północno-wschodniej części Gdańska, na Wyspie Portowej. Jest to niezamieszkały i zalesiony półwysep pomiędzy Zatoką Gdańską i zakolem Martwej Wisły.
Jest symbolem wybuchu II Wojny Światowej. W okresie tym na terenie Westerplatte funkcjonowała Wojskowa Składnica Tranzytowa, której obrona we wrześniu 1939 stała się symbolicznym początkiem II Wojny Światowej oraz polskiego oporu przeciw agresji niemieckiej. 



Westerplatte jest jedyną nazwą o niemieckojęzycznym brzmieniu zachowaną na terenie Gdańska. Nazwy nie zmieniono ze względu na to, że stała się symbolem walki o wolność.
Przy wejściu do portu został wystawiony monumentalny pomnik dla uczczenia obrońców Westerplatte. Jest widoczny z daleka, gdyż znajduje się na wysokim wzniesieniu, całkowita wysokość sięga 25 metrów. Pomnik ten, swoim kształtem przypomina wyszczerbiony bagnet wbity w ziemię. Ozdobiony jest płaskorzeźbami i napisami. A teren wokół pomnika zagospodarowany jest w formie parku.






Uważam, że każdy choć raz w życiu powinien odwiedzić to miejsce. Ja zrobiłam to niedawno, na początku października, w wieku 20 lat. Może ze względu na mój wiek byłam w stanie dostrzec to czego na pewno bym nie zobaczyła jeszcze kilka lat temu. Wystarczyło rozejrzeć się dokoła by zobaczyć mnóstwo zamyślonych, starszych osób spacerujących po parku. To zmuszało do refleksji i zastanowienia o czym Ci ludzie myśleli i co przeżywali. W końcu II Wojna Światowa była nie tak dawno temu jakby się mogło wydawać…






Pozdrawiam,
Magda ^


1 komentarz :

  1. Od czasu do czasu wybieramy się tam na spacer, ale wstyd przyznać, że ja ciągle zapominam o aparacie! Muszę koniecznie nadrobić braki i w końcu przy najblizszej okazji obfocić Westerplatte z każdej strony :).

    OdpowiedzUsuń

Miło, że jesteś :) Dziękuję za komentarz, mam nadzieje, że zostaniesz ze mną na dłużej.